Search
Close this search box.
تنگ کردن واژن

مراقبت های بعد از تنگ کردن واژن

آنچه می خوانید...

مراقبت های قبل و بعد از تنگ کردن واژن برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب ضروری است. در صورتی که عمل تنگ کردن واژن با لیزر انجام شود مراقبت ویژه و خاصی نیاز ندارد و تنها مقداری استراحت از جانب بیمار لازم است، ولی فقط بهتر است تا 3 روز از نزدیکی پرهیز شود و فعالیت‌های ورزشی سنگین نیز تا ۲ الی ۳ روز بعد از لیزر انجام نشود.

تنگ کردن واژن

برای تنگ کردن واژن با جراحی مراقبت های زیر لازم است.

جریان خون در ناحیه تناسلی زیاد است بنابریان نگران نباشید چرا که این جریان بالا باعث بهبودی سریع تر نسبت به سایر بخش های بدن می شود، دوره نقاهت کوتاه می شود و بهبودی بعد از جراحی نسبت به سایر اعضای بدن اتفاق می افتد. بهمین دلیل تمامی جراحی های زیبایی دستگاه تناسلی دوره نقاهت کوتاه تری نسبت به جراحی های دیگر نقاط بدن دارد.

پس از انجام جراحی تنگ کردن واژن در صورت نبود مشکل خاصی فرد ترخیص می‌شود، از ۲۴ ساعت بعد از عمل فرد می‌تواند فعالیت های روزمره خود را شروع کند.

  • از دستکاری بخیه های جراحی بپرهیزید و با ملایمت رفتار کنید، بخیه ها قابل جذب هستند و نیازی به کشیدن بعد از ترمیم ندارد ولی باید محل بخیه ها تمیز و خشک نگه داشته شود.
  • محل جراحی را تمیز نگه دارید و در این صورت هم بهتر است که محل بخیه ها را با آب و صابون یا سرم شستشو شستشو دهید.
  • همواره قسمت های جراحی شده را خشک نگه دارید و از باد خنک شسوار به این منظور کمک بگیرید.
  • جراح برایتان داروهایی را تجویز می کند، حتما آنتی بیوتیک های تجویز شده را با دقت و سر موعد مصرف کنید تا دچار عفونت نشوید.
  • وجود درد در ناحیه واژن طبیعی است و برای کنترل آن بهتر است که از مسکن استفاده نمایید.
  • از رابطه جنسی بعد از تنگ کردن واژن باید یک و نیم تا دوماه پرهیز کنید.
  • از تامپون ها استفاده نکنید.
  • از لگن آب گرم و یا وان حمام و استخر تا بهبودی کامل و اجازه پزشکتان استفاده نکنید.
  • از انجام فعالیت های سنگین و ورزش تا دوماه پرهیز کنید و از هر حرکتی که سبب فشار به ناحیه واژن می شود پرهیز نمایید.
  • از مصرف مواد غذایی که سبب یبوست می شوند خودداری کنید.
  • بعد از یک هفته از عمل ممکن است خارش کمی احساس کنید که نشانه بهبود زخم است و نگرانی ندارد.
  • در صورت خونریزی زیاد بعد عمل و یا درد و تورم شدید ناحیه عمل، حتماً با پزشکتان مشورت کنید.

مراقبت های بعد جراحی واژن برای جلوگیری از عفونت و بهبودی سریع بسیار حائز اهمیت است.

افرادی که تحت جراحی تنگ کردن واژن قرار گرفتند دستورات مراقبتی تجویز شده توسط پزشک را به خوبی انجام دهند و کوتاهی نکنند.

درد در واژینوپلاستی

احساس درد یا تورم شدید غیرعادی است و اگر درد شدید دارید باید فوراً با متخصص خود مشورت کنید. این همچنین در صورتی صادق است که درد به مرور زمان، به ویژه در هفته اول افزایش یابد. اگر مقداری ترشح از ناحیه یا خونریزی خفیف وجود دارد، نگران نباشید، اینها علائم طبیعی هستند که با گذشت هفته ها کاهش می یابند. 

اگر بیهوشی عمومی دریافت کرده باشید بلافاصله پس از عمل، شما را به سوئیت‌های ریکاوری منتقل می کنند ، جایی که متخصصان بر بهبودی شما نظارت خواهند کرد. با گذراندن این مدت شما ترخیص شده می توانید به خانه بازگردید و مراقبت های بعد جراحی را آغاز کنید.

دستورالعمل های لازم برای مراقبت های بعد از تنگ کردن واژن

دستورالعمل های دقیقی برای مراقبت و بهبودی پس از جراحی واژینوپلاستی به بیماران ارائه می شود. علاوه بر این، تیم مراقبت های جراحی هم در طول قرار ملاقات های بعدی و هم در صورت بروز سوال در دسترس خواهند بود. در حالی که دوره‌های بهبودی ممکن است بسته به بیمار متفاوت باشد، دستورالعمل‌ها برای شش هفته اول پس از جراحی معمولاً برای همه بیماران یکسان است. در اینجا نگاهی به نکات کلیدی مراقبت های بعد از تنگ کردن واژن می اندازیم.

 نظافت و شستشو

به بیماران توصیه می‌شود که به آرامی ناحیه تناسلی را بعد از دفع ادرار یا اجابت مزاج بشویند و خشک کنند. دوش گرفتن روزانه توصیه می‌شود. جراح شما همچنین ممکن است محصولات یا تکنیک‌های پاک‌کننده خاصی را توصیه کند. به دلیل خطر انتقال باکتری و اصطکاک، باید در هفته‌های اول بهبودی واژینوپلاستی از پوشیدن لباس‌های تنگ خودداری کنید.

 عدم فعالیت شدید

به بیماران توصیه می‌شود تا پنج تا شش هفته اول پس از جراحی از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری کنند. شنا، تمرینات شدید، نشستن یا ایستادن طولانی مدت و حمام کردن برای اولین ماه ریکاوری ممنوع است. دوچرخه‌سواری نیز ممکن است به مدت طولانی‌تر ممنوع باشد. پیاده‌روی‌های سبک و فعالیت‌های معمولی در طول دوره بهبودی قابل تحمل هستند.

 استفاده از پماد

یک پماد آنتی‌بیوتیکی که باید روی برش‌ها و نواحی مجاور استفاده شود ممکن است برای جلوگیری از عفونت باکتریایی تجویز شود. دستورالعمل‌هایی در مورد نحوه استفاده از آن و تعداد دفعات استفاده از پماد آنتی‌بیوتیک به شما داده خواهد شد.

 چرخه قاعدگی

توصیه می‌شود عمل تنگ کردن واژن خود را بلافاصله پس از سیکل قاعدگی انجام دهید تا روند بهبودی آسان‌تر شود. همچنین به بیماران توصیه می‌شود بلافاصله پس از جراحی از تامپون خودداری کنند زیرا ممکن است روی بخیه‌ها تأثیر بگذارد. در عوض، بیماران می‌توانند از پد استفاده کنند.

 عدم رابطه جنسی

در مورد رابطه جنسی بعد تنگ کردن واژن می توان گفت پس از انجام واژینوپلاستی، به بیماران توصیه می‌شود که شش تا هشت هفته قبل از برقراری رابطه جنسی صبر کنند. در حالی که زخم‌ها قبل از آن بسته می‌شوند، دوره انتظار کمک می‌کند تا از خطرات باز شدن مجدد زخم به دلیل فشار، کشیدگی یا اصطکاک جلوگیری شود.

 ادرار کردن

معمولاً ادرار کردن مشکلی درتنگ کردن واژن نیست. در ابتدا، ادرار ممکن است به دلیل تورم در روزهای بعد از عمل باعث احساس حساسیت شود. این طبیعی تلقی می‌شود و به بیماران توصیه می‌شود که بعد از دفع ادرار، ناحیه را بشویند و خشک کنند.

راه رفتن پس از واژینوپلاستی

اه رفتن پس از واژینوپلاستی ممکن است در ابتدا چندان آسان نباشد، زیرا بسته به میزان جراحی و بازیابی شما، ممکن است دچار درد، تورم و محدودیت در حرکت شوید. اما با رعایت دستورات پزشک و فیزیوتراپی، تدریجاً بهبود خواهید یافت.

در طول بازیابی، مهم است که به دستورات پزشک پایبند باشید و هرگونه فعالیت جسمانی یا جنسی را که پزشک شما توصیه نمی‌کند انجام ندهید. همچنین، استفاده از داروها یا کرم‌های تجویز شده توسط پزشک و رعایت بهداشتی مناسب می‌تواند در بازیابی سریعتر و موثرتر شما کمک کند.

آیکن لابیاپلاستی

مراقبت های دوره نقاهت بعد عمل واژینوپلاستی

در ادامه دوره نقاهت و نحوه رابطه جنسی و مواردی که در هر دوره باید رعایت شود بیان می شود.

دوره نقاهت بعد از عمل تنگ کردن واژن

برای چند روز اول پس از عمل واژینوپلاستی، شما همچنان به استراحت طولانی در طول روز نیاز خواهید داشت، اما در بیشتر موارد قادر خواهید بود بلند شوید و در خانه حرکت کنید. 

مراقبت دوره بهبودی بعد تنگ کردن واژن

در حالی که زمان بهبودی بسته به بیمار متفاوت است، بهبودی کامل واژینوپلاستی معمولاً شش تا هشت هفته طول می کشد. با این حال، اکثر بیماران در عرض چند روز به فعالیت عادی باز می گردند. معمولاً بیماران در روزها و هفته‌های بعد از جراحی، مقداری تورم، حساسیت، کبودی و درد را تجربه می‌کنند. در حالی که ترشحات و خونریزی خفیف به عنوان علائم عادی پس از عمل تلقی می شوند، خونریزی بیش از حد یا غیر طبیعی باید به عنوان نشانه ای در نظر گرفته شود تا فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. همین امر در مورد درد و تورم بیش از حد صدق می کند که به نظر می رسد با گذشت زمان به جای کاهش در طی بهبودی تنگ کردن واژن بدتر می شود.

بیشتر بخوانید: تنگ کردن واژن با ورزش

مراقبت های لازم در یک تا دو هفته بعد جراحی واژینوپلاستی

برای چند هفته اول پس از عمل، احتمالاً برای بهبودی نیاز به مرخصی از کار خواهید داشت. همچنین ممکن است لازم باشد در آن بازه زمانی قرارهای بعدی را برنامه ریزی کنید تا محل را برای پانسمان زخم بررسی کنید و مطمئن شوید که روند بهبودی به آرامی پیش می رود. 

در چند هفته اول ممکن است همچنان نشستن برای مدت طولانی ناراحت کننده باشد و به شما توصیه می شود از بلند کردن اجسام سنگین دوری کنید.

ترکیبی از ایستادن، دراز کشیدن و نشستن راحت‌ترین حالت را برای شما است. گوش دادن به بدن خود را در اولویت قرار دهید و تا آنجا که نیاز دارید استراحت کنید. شما همچنان باید در این مرحله از رابطه جنسی خودداری کنید و باید این موضوع را با شریک زندگی خود در میان بگذارید. در این مدت، درد شما بیشتر به صورت درد و ناراحتی همراه با تورم و کبودی در ناحیه خواهد بود. 

خواب و استراحت بهترین کاری است که می توانید انجام دهید تا در مرحله اولیه بهبودی واژینوپلاستی خود را پیش ببرید. اگر تورم باعث ناراحتی می شود، می توانید درد را با کیسه یخ و هر دارویی که توسط جراح شما تجویز شده است، کنترل کنید.

مراقبت های لازم در 4 تا 6 هفته بعد تنگی واژن

پس از چهار هفته بهبودی، این امکان وجود دارد که بتوانید به فعالیت های خفیف بازگردید. در حالی که در 4 تا 5 هفته هنوز برای برقراری مجدد رابطه جنسی خیلی زود است، ممکن است بتوانید پس از مشورت با متخصص خود فعالیت جنسی غیر دخول را تجربه کنید. همچنین می‌توانید پیاده‌روی‌های سبک و فعالیت‌های بدنی معمولی را مجدداً انجام دهید.

از هر نوع فعالیتی که ممکن است منطقه را تحریک کند باید اجتناب شود. فعالیت‌هایی مانند دوچرخه‌سواری، کلاس‌های اسپین، آهسته دویدن، یا هر چیزی که منطقه را تحریک می‌کند معمولاً بعد از شش هفته می‌توانید به برنامه کاری کامل خود بازگردید، تمرینات ورزشی را مجدداً شروع کنید و به رابطه جنسی همراه با دخول بپردازید. 

مراقبت های لازم پس از 6 هفته بعد از جراحی

بهبودی کامل به طور معمول حدود شش هفته کامل طول می کشد. در هفته‌ها و ماه‌های بعد، همچنان طبیعی است که برخی از عوارض جانبی را داشته باشید، بعد این مدت بدن شما به طور کامل بهبود می‌یابد و به حالت عادی باز می‌گردد.

از آنجایی که عضلات و بافت‌های داخل واژن و اطراف آن خود را ترمیم می‌کنند، طبیعی است که همچنان دامنه حرکتی محدود، مقداری درد و احتمالاً التهاب را احساس کنید.

عکس متحرک

دکتر پوپک یحیوی

دکتر پوپک یحیوی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی تهران اخذ مدارک تخصصی نازایی از موسسه رویان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *