Search
Close this search box.
عوارض-خشکی-واژن

عوارض خشکی واژن

آنچه می خوانید...

خشکی واژن از عوارضی است که باعث می شود ناراحتی هایی را برای خانم ها در طول انجام فعالیت های روزمره ایجاد نماید، خشکی واژن که در اثر برخی از بیماری ها و مشکلات زنانه ایجاد می شود . خشکی واژن معمولا با عدم ترشح مایعات طبیعی واژن و احساس خارش و سوزش همراه است که پوشیدن لباس های زیر و انجام فعالیت های روزمره را مختل می نماید.

آیکن لابیاپلاستی

خشکی واژن همچنین عارضه ای است که می تواند باعث بروز مشکلات جنسی شده و انجام آن را با درد و ناراحتی همراه سازد، با ابتلای واژن به خشکی یکی از عواملی که برای زوجین نگران کننده است پایداری و یا موقت بودن این بیماری است که در ادامه به آن اشاره خواهیم نمود.

عوارض خشکی واژن

همانطور که اشاره شد بهم ریختن تعادل در ترضحات واژن باعث بروز خشکی واژن می شود، که فرد با احساس خارش در این دوره همراه می شود، در اثر خارش و ساییدگی پوست خشک سوزش و التهاب نیز بروز می نماید که در اثر این عارضه انجام رابطه جنسی با سوزش و درد و ناراحتی توام می شود.

علایم خشکی واژن مخصوصا در خانمهای یائسه بسیار شایع و ازاردهنده بوده و همین علایم باعث مراجعات مکرر انها به متخصص زنان می شود.می توان گفت خشکی واتروفی واژن در خانمها باعث ایجاد عوارض زیر و کاهش کیفیت زندگی انها می شود.

  • داشتن درد در حین رابطه جنسی
  • خونریزی پس از نزدیکی
  • احساس زخم در واژن
  • عفونت مجاری ادراری
  • احساس تنگ شدن واژن
  • افزایش احتمال عفونت های واژن و دهانه رحم
  • خارش و سوزش شدید در ناحیه تناسلی
  • کاهش میل جنسی

در صورت داشتن هرکدام از این علایم و نشانه های خشکی و سوزش واژن، لازم است در اسرع وقت به متخصص و جراح زیبایی زنان مراجعه کنید تا با تشخیص به موقع و درمان سریع از پیشرفت آن پیشگیری شود.پزشک شما با بهره گیری از بهترین امکانات وجدید ترین روشهای درمان خشکی واژن ، به رفع مشکل و افزایش کیفیت زندگی شما کمک خواهد کرد.مخصوصا توصیه ما به بانوان یائسه این است که با ورود به دوران یائسگی حتما با کمک بهترین متخصص زنان ، تحت مراقبت های دوران یائسگی قرار گیرند.

بروز مشکلات جنسی

احساس درد در رابطه جنسی در اثر کشیدگی و عدم روان بودن محیط واژن بسیار آزار دهنده است و فرد از انجام مجدد این عمل خودداری می نماید.این بیماری باید توسط بهترین متخصص زنان درمان شود، در صورت عدم درمان این عارضه با مشکلات جدی تری رو به رو شوند که توصیه می شود در اولین فرصت به ایشان مراجعه نمایید. این عوارض عبارتند از:

• ابتلا به عفونت های ادراری و احساس سوزش در زمان ادرار
• ابتلا و یا تشدید تکرر ادرار و  مبتلا شدن به بی اختیاری ادرار استرسی
• لکه بینی و خونریزی بعد از مقاربت
• بی میلی جنسی در اثر احساس درد و ناراحتی برای برقراری رابطه

تداخل در کلاژن سازی

خشکی واژن باعث می شود که عمل کلاژن سازی در واژن مختل شود و از این طریق پوست و دیواره واژن تحریک پذیری بیشتری نسبت به خارش و سوزش داشته باشد. مهم ترین عامل خشکی واژن ، عدم کلاژن سازی است که باعث اتروفی ناحیه تناسلی می شود . تنها راه حل درمان خشکی واژن مراجعه به جراح و متخصص زنان و زیبایی می باشد.ابتلا به انواع عفونت های باکتریایی واژن از عوارض دیگر خشکی واژن است که باعث می شود فرد ناچار به مصرف آنتی بیوتیک و وارد شدن آسیب های شدید به بدن شود، درمان آن با مصرف آنتی بیوتیک های قوی هم بسیار سخت و دشوار خواهد بود.

عفونت مجاری ادراری

عفونت مجاری ادراری در اثر عدم فعالیت های طبیعی واژن بروز می نماید، در صورت وجود خشکی نیز مقاومت واژن کاهش پیدا کرده و آماده دریافت هرنوع آلودگی و ویروس می شود. در این صورت است که فرد با تجربه ی خشکی واژن به انواع بیماری های عفونی در مجاری ادراری مبتلا می گردد.

احساس سوزش و خارش

احساس سوزش و خارش از شایع ترین عوارض خشکی واژن است، همانطور که پوست در اثر خشکی دچار التهاب، قرمزی و خارش و سوزش می شود، واژن نیز در محیط داخلی و خارجی خود دچار این عارضه می شود و فرد برای مدت های طولانی در طول روز از این اتفاق رنج می برد. با چرب کردن و یا استفاده از لوسیون های مختلف می توان تا حدودی از شدت آن کاست اما در نظر داشته باشید که برای رفع عارضه به صورت کامل باید به متخصص زنان و زایمان و یا جراح زیبایی واژن مراجعه نمایید.

درمان خشکی واژن

استفاده از انواع روان کننده ها برای رفع خشکی واژن از مواردی است که می توان از آن کمک گرفت همچنین لوسیون هایی توصیه می شود که برای کنترل رطوبت قسمت های خارجی واژن تولید شده اند. در هر صورت با توجه به شدت و میزان عارضه ایجاد شده درمان از طریق پزشک تجویز می گردد که می تواند نتایج خوبی را در بر داشته باشد.

یکی دیگر از روش های درمانی برای خشکی واژن، استفاده از لیزر است که می تواند تا 90 درصد مشکلات ایجاد شده را به طور کامل از بین ببرد. ستفاده از لیزر به عنوان بهترین تکنیک برای درمان خشکی واژن در نظر گرفته می شود که روشی کم تهاجم ، بدون درد و خونریزی و کاملا سرپایی می باشد که احساس درد و ناراحتی را برای بیماران در پی نخواهد داشت. درمان با لیزر به صورت سرپایی، سریع و بدون عارضه است و فرد احساس خوبی بعد از همان اولین جلسه تجربه خواهد نمود. با توجه به شرایط بیمار ممکن است جلسات لازم برای درمان متفاوت باشد اما به طور کلی درمان با این روش نیاز به 3 تا 4 جلسه لیزر خواهد داشت .

دکتر پوپک یحیوی

دکتر پوپک یحیوی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی تهران اخذ مدارک تخصصی نازایی از موسسه رویان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *