Search
Close this search box.
عفونت لابیاپلاستی

جلوگیری از عفونت بعد از لابیاپلاستی

آنچه می خوانید...

همانطور که می دانید هر عمل جراحی در کنار تاثیرات مثبتی که دارد ممکن است دارای عوارضی برای فرد متقاضی باشد. یکی از مسائل نگران کننده برای خانم هایی که تمایل به انجام جراحی لابیاپلاستی دارند ، عفونت بعد از لابیاپلاستی است که باعث می شود در این باره سوالات و نظرات بسیاری را مد نظر قرار دهند. ما در این مطلب سعی داریم تا عواملی که باعث بروز عفونت در بخیه های لابیاپلاستی می شوند را خاطر نشان کنیم و مواردی که از این عارضه جلوگیری می کند را نیز بیان نماییم. با ما همراه باشید.

عفونت لابیاپلاستی

عفونت در واژن بعد از لابیاپلاستی

واژن و پوست آن همیشه در معرض عفونت و آلودگی قرار دارد که ممکن است در هر شرایطی دچار عارضه های پوستی و یا انواع عفونت ها شود. پوست واژن هرچند که مراقبت های لازم در جهت جلوگیری از جذب آلودگی ها را انجام می دهد اما در برخی از موارد حتی با رعایت نکات بهداشتی هم ممکن است در محل های حساس و به خصوص بعد از جراحی لابیاپلاستی آلودگی ها جذب شده و فرد دچار عفونت های واژن شود. عفونت بعد از لابیاپلاستی در واقع نوعی از عفونت محل جراحی (SSIs) است که در بخش های برش خورده بروز می نماید. اگر نگران ابتلا به این عارضه هستید باید بدانید که در صورت انجام عمل جراحی لابیاپلاستی، احتمال ایجاد SSI حدود ۱ تا ۳ درصد است.

روش های جلوگیری از عفونت لابیاپلاستی

بهترین جراح لابیاپلاستی تهران از شما می خواهد که قبل از انجام جراحی لابیاپلاستی اقداماتی را انجام دهید، مراقبت های بعد از لابیاپلاستی هم مهم هستند اما شما باید پیش زمینه های ایجاد کننده بیماری را به خوبی شناسایی و نسبت به انجام آن ها خودداری نمایید. یک توصیه مهم جراح برای شما این است که قبل از جراحی از مصرف سیگار و قلیان خودداری نمایید و دخانیات را ترک کنید، چرا که مصرف آن ها به شدت سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهد و باعث می شود که ریسک ابتلا به عفونت های جراحی افزایش یابد. همچنین نیاز است که سابقه ی پزشکی خود را به جراح لابیاپلاستی خود اطلاع دهید، به خصوص اگر دیابت یا بیماری مزمن دیگری دارید.

افرادی که مبتلا به دیابت هستند ، باید ملاحظات لازم از جانب جراح برای ایشان در نظر گرفته شود تا به خوبی بعد از برش و بخیه زدن محل جراحی جوش خورده و بهبودی سریع حاصل شود.

شیو کردن و یا اصلاح نا ملایم محل جراحی نیز ممنوع است و شما اگر تمایل به انجام آن دارید حتما از کرم های موبر که حساسیتی ایجاد نمیکنند و یا روش هایی مانند لیزر موهای زائد یا اپیلاسیون کمک بگیرید، به یاد داشته باشید که تراشیدن ناحیه پوستی که جراح قصد دارد آن را عمل کند در صورتی که با زخم و التهاب پوست همراه باشد ، مشکل ساز خواهد بود.

بعد از جراحی لابیاپلاستی شما باید مراقب زخم و برش های جراحی باشید، به هیچ عنوان با دستهای آلوده و غیر استریل به بخیه ها دست نزنید و بعد از هربار اجابت مزاج و یا ادرار حتما با باد سشوار محل جراحی را خشک کنید. به یاد داشته باشید که رطوبت عامل مهمی برای ابتلا به بیماری هایی مانند قارچ واژن و یا عفونت است.

در صورت بروز تب یا چرک، قرمزی، گرما، درد یا حساسیت در نزدیکی زخم یا داشتن هر نشانه یا علامت دیگری از عفونت را احساس کردید فورا با جراح تماس گرفته و مشکلات ایجاد شده را مطرح نمایید. از ایشان بخواهید که امور مراقبتی را به خوبی به شما آموزش دهند و اگر محلول شوینده و یا پماد بعد از لابیاپلاستی برای جلوگیری از بروز عفونت و تمیز کردن واژن می شناسد در اختیار شما قرار دهد.

عوامل ایجاد کننده عفونت واژن

در این بخش شما با عواملی که زمینه ساز بیماری عفونت واژن هستند آشنا خواهید شد.اما مساله ای که مهم است جراحی است که برای لابیاپلاستی انتخاب می کنید، ایشان باید تکنیک های لابیاپلاستی مناسب با واژن شما را مد نظر قرار دهند و به کمک آن بتواند بهترین نتیجه ی ممکن را ارائه نماید. استفاده از تکنیک مناسب با شرای واژن به این جهت اهمیت دارد که در زمان استفاده از ابزارها و روش های جراحی از ایجاد برش اضافی و یا غیر ضرور در ناحیه واژن جلوگیری می شود.

سایر عوامل ایجاد کننده برای عفونت واژن شامل موارد زیر است :

  • مبتلا بودن به بیماری های زمینه ای و مشکل ساز در جراحی
  • سیستم ایمنی ضعیف و آسیب پذیر
  • داشتن سابقه جراحی اورژانسی
  • انجام عمل جراحی شکم
  • داشتن اضافه وزن زیاد
  • مبتلا بودن به سرطان
  • استفاده از دخانیات مانند سیگار و قلیان
  • ابتلا به دیابت
  • بالا بودن سن

روش های درمان عفونت بعد از لابیاپلاستی

در این بخش راهکارهایی برای از بین بردن و یا درمان عفونت بعد از لابیاپلاستی را معرفی می نماییم البته این عارضه در تعداد کمی از متقاضیان ایجاد می شود اما در هر صورت باز هم نباید نگران این مساله بود چرا که شیوه های نوینی برای کنترل و درمان سریع آن وجود دارد. به طور مثال در صورت بروز این بیماری بهترین متخصص زنان برای شما آنتی بیوتیک تجویز می نماید ، مصرف آنتی بیوتیک هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی در نظر گرفته می شود و دستوراتی به شما ارائه می شود که بتوانید از محل جراحی بهتر مراقبت نمایید.

برای درمان سریع تر بهتر است که لباس زیر تمیز و نخی بپوشید و حتما محل جراحی را خشک نگه دارید. می توانید از باد خنک شسوار کمک بگیرید. برای تعویض پانسمان ها دقت و ملاحظه داشته باشید و اگر انجام آن برایتان سخت است به جراح مراجعه کنید .

دکتر پوپک یحیوی

دکتر پوپک یحیوی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی تهران اخذ مدارک تخصصی نازایی از موسسه رویان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *