Search
Close this search box.
علل تیرگی واژن

چرا واژن تیره می شود و راهکار رفع آن چیست؟

آنچه می خوانید...

تیرگی واژن عارضه ای است که باعث می‌شود احساس خوشایندی در خانم ها ایجاد نشود. به طور کلی پوست ناحیه ژنیتال و ران از سایر قسمت های بدن تیره تر بوده و پوست بدن نسبت به این ناحیه کمتر تاثیر پذیری خواهد داشت .اختلاف رنگ پوست واژن با سایر نواحی بدن یک امر طبیعی بوده اما در صورتی که این اختلاف رنگ و تیرگی بیش از اندازه باشد آزاردهنده و ناراحت کننده خواهد بود و اعتماد بنفس خانم ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

تیرگی واژن و کشاله ران به عنوان یک بیماری در نظر گرفته نمی‌شود و جزو عوارض پوستی نیز در نظر گرفته نمی شود اما ممکن است مشکلات روحی در خانم ایجاد کند، چرا که هر خانومی انتظار دارد که واژنی زیبا با طراوت و سفید داشته باشد. در این مبحث سعی داریم که علت ها و مواردی که باعث تیرگی واژن می شوند را مورد بررسی قرار دهیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده برای شما مفید باشد.

لابیاپلاستی با لیزر

علل تیرگی واژن

تیرگی واژن و کشاله ران به دلایل نژادی و ژنتیکی ایجاد می‌شود. ولی در بسیاری از موارد عواملی مانند سن، حمام آفتاب و برنزه کردن و وجود موهای زائد یا اصلاح ناملایم ناحیه واژن با استفاده از تیغ و ژیلت باعث می شود که تیرگی آزار دهنده ایجاد شود. بد نیست بدانید که پوست نیاز به مراقبت های خاص خود دارد و شما قبل از هر چیز با شناخت نوع پوست و حساسیت هایی که دارد مراقبت های لازم را باید مد نظر قرار دهید. ممکن است برخی از رفتارها و اموری که روی پوست انجام می دهید منجر به تیرگی آن شود به خصوص ناحیه واژن و کشاله ران که تاثیر پذیری و حساسیت بیشتری نسبت به سایر قسمت های بدن دارد. عوامل دیگری نیز تاثیرگذار هستند که می توان به مصرف برخی از داروها اشاره نمود. با مصرف برخی از داروها مانند آنتی بیوتیک و قرص های هورمونی ممکن است که مقداری کشاله ران و واژن سیاه شود. همچنین بیماری هایی ممکن است تیرگی واژن را به دنبال داشته باشد که می توان به بیماری های

  • تنبلی تخمدان
  • بیماری های مرتبط با کبد
  • مشکلات پوستی در خانم ها
  • خاراندن و ساییده شدن ناحیه واژن
  • ابتلا به سرطان معده
  • وجود عفونت واژن
  • کم کار بودن تیروئید و یا تولید بیش از اندازه ملانین پوست

اشاره کرد ممکن است در دوران بارداری نیز تیرگی واژن دیده شود.

علل تیرگی واژن

تیرگی در اثر لباس نا مناسب

تیرگی واژن در اثر اصطکاک ناحیه تناسلی و ساییده شدن آن و یا پوشیدن لباس های تنگ و پلاستیکی باعث می شود که ناحیه تناسلی تغییر کرده و تیره شود و فشار زیادی به آن ناحیه وارد شود. همانطور که بیان شد ساییده شدن پوست ناحیه واژن ، تیرگی کشاله ران را ایجاد می کند که این مسئله در خانم های چاق و دارای افزایش وزن بیشتر دیده می شود . اصلاح ناملایم موهای زائد با تیغ های نامرغوب این مسئله را تشدید کرده از این رو توصیه می شود که از روش های مناسب تر مانند لیزر موهای زائد کمک بگیرید تا بتوانید تیرگی واژن را کمتر کنید .

مشکلات هورمونی و تغذیه

در برخی از موارد مشکلات تغذیه ای نیز در تیرگی واژن تاثیر گذار است مثلاً کمبود بعضی از املاح و مواد معدنی مانند ویتامین c و d باعث میشود که تیرگی ناحیه تناسلی بیشتر شود همچنین تغییرات هورمونی نیست در دوران بلوغ و بارداری و زایمان که تقریباً در بیشتر موارد هم موقت می باشد باعث تیرگی کشاله ران و واژن می شود. افزایش هورمون های مردانه و اختلال در غدد کلیوی هم می تواند تعادل هورمونی را تحت تاثیر قرار داده و در نهایت سیاهی واژن و کشاله ران را به دنبال داشته باشد.

استفاده از محصولات بهداشتی نا مناسب

در برخی از موارد استفاده از محصولات بهداشتی نامرغوب و یا نامناسب با پوست ناحیه واژن باعث می شود که تیرگی ایجاد شود برخی از محصولات مانند پودر بچه و یا مواد شیمیایی شوینده های بهداشتی و یا استفاده از صابون هایی که ph بدن و ناحیه واژن را دچار تداخل می کند، و باعث تیرگی واژن می شود. دیده می شود که برخی از خانم ها برای رفع تیرگی واژن از کرم ها و پماد هایی که در تبلیغات مشاهده می شود کمک می گیرد. این محصولات سفید کننده دارای لایه بردار های هستند که به طور موقت ناحیه واژن را روشن می‌کنند اما بعد از گذشت مدتی مشاهده میکنید که تیرگی آن بیشتر شده است و در برخی از موارد هم پوست این ناحیه به قدری نازک و ملتهب است که روش های درمانی موثری را نمی توان پیشنهاد داد . در چنین شرایطی روش های درمانی دچار اختلال شده و عملکرد صحیح برای پزشک دشوار خواهد شد از این رو اگر تمایل به سفید کردن واژن دارید حتما باید از بهترین جراح زیبایی واژن مشاوره بگیرید.

بارداری و زایمان

تداخلات هورمونی، افزایش وزن و تغییرات بدن در دوران بارداری عامل دیگری است که در بسیاری از خانم ها با تیره شدن ناحیه واژن همراه است. البته تیره شدن برخی نواحی مانند واژن و هاله سینه طبیعی است و در برخی از خانم ها بعد از زایمان در مدت زمان کوتاهی برطرف می شود. اما به طور کلی تغییراتی که در بدن ایجاد می شود پوست را نیز شامل می دارد و باعث می شود که ناحیه کشاله ران و واژن تیره تر از قبل شود.

از توصیه می‌شود که از محصولات غیر قانونی و یا غیر بهداشتی که مجوز و یا تاییدیه های لازم را ندارند استفاده نکنید ممکن است زیر گی واژن و کشاله ران کاملاً ژنتیکی باشد از این رو اگر ژنتیک در خیل باشد در این مسئله امکان رفع آن کمی دشوارتر خواهد شد اما به طور کلی روش هایی برای سفید کردن واژن وجود دارد که در مطلبی دیگر به آن اشاره نموده ایم.

دکتر پوپک یحیوی

دکتر پوپک یحیوی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی تهران اخذ مدارک تخصصی نازایی از موسسه رویان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *