Search
Close this search box.
ادرار-بعد -لابیاپلاستی

ادرار بعد از لابیاپلاستی چگونه است؟!

آنچه می خوانید...

ادرار بعد از لابیاپلاستی در چند ساعت اولیه کمی دردناک بوده و همراه با سوزش است. بعضی از زنان حدود 3 تا 4 ساعت بعد از لابیاپلاستی می توانند ادرار کنند، اما بعضی از دیگر زنان توانایی نداشته و ممکن است به مدت زمان بیشتری برای بازگشت به عملکرد طبیعی خود نیاز داشته باشند.

پزشک شما ممکن است توصیه‌های خاصی برای تسهیل ادرارکردن ارائه دهد، از جمله مصرف داروهای مسکن تا زمانی که مرحله بهبود به طور کامل طی شود. مهم است که دستورات پزشک را به دقت رعایت کرده و در صورت بروز هر گونه مشکل یا نگرانی، به او اطلاع دهید تا به شما راهنمایی لازم را ارائه کند.

ادرار-بعد -لابیاپلاستی

آیا ادرار بعد از لابیاپلاستی درد دارد؟

عمل لابیاپلاستی یک روش تغییر شکلی است که برای بهبود شکل و اندازه لبهای بیرونی داخلی و خارجی آلت تناسلی زنان انجام می‌شود. پس از انجام این نوع جراحی، برخی از اثرات جانبی معمولاً مشاهده می‌شوند و درد یا عدم راحتی در ادرار کردن نیز ممکن است رخ دهد.

بیشتر بخوانید: اصلاح قبل از لابیاپلاستی آیا الزامی است؟!

دردناک بودن یا عدم راحتی در ادرار پس از لابیاپلاستی به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله اندازه برش لابیاها، میزان التهاب و بهبودی عمل. علاوه بر این، پیشنهاد می‌شود که هر گونه نگرانی یا مشکلات پس از جراحی را با پزشک خود مطرح کنید. او به شما توضیح دهد که آیا وضعیت ادرار کردن شما عادی است یا نیاز به اقدامات بیشتری دارید.

اما احساس درد، حساسیت، گزگز در حین ادرار، ناراحتی، درد و خستگی برای چند روز تا چند هفته پس از جراحی طبیعی است  و کم کم خوب می شود.

آیا می توانم بعد از لابیاپلاستی مدفوع کنم؟

بله، پس از انجام لابیاپلاستی، می‌توانید بعد از مدتی مدفوع کنید. اما مهم است که پس از عمل از زور زدن هنگام دفع مدفوع خودداری کنید، زیرا موجب پاره شدن بخیه ها می شود.

همچنین بعد از دفع مدفوع، رکتوم را با آب و حوله نرم تمیز کنید.

احساس سوزش و  فشار در هنگام ادرار کردن بعد از لابیاپلاستی طبیعی است؟

پس از جراحی لابیاپلاستی، ممکن است بعضی از زنان در ابتدای دوره بهبود، درد یا فشار در هنگام ادرار کردن احساس کنند. این موضوع ممکن است به علت التهاب، تورم، یا آسیب کوچک در ناحیه جراحی باشد.

درد یا فشار معمولاً در روزهای اولین بعد از جراحی شدید است و با گذر زمان تدریجاً کاهش می‌یابد. استفاده از مسکن‌ها یا داروهایی که پزشک شما تجویز کرده است، می‌تواند در کاهش این ناراحتی‌ها مؤثر باشد. همچنین، رعایت توصیه‌های پزشک در خصوص استراحت و مراقبت پس از جراحی نیز می‌تواند در بهبود سریع‌تر و کمتر دردناک شدن ادرار کردن کمک کند.

بیشتر بخوانید: بهترین جراح لابیاپلاستی در تهران

احساس درد و سوزش هنگام ادرار بعد از لابیاپلاستی چقدر طول می کشد؟

مدت زمانی که احساس سوزش  و درد در هنگام ادرار کردن پس از لابیاپلاستی ادامه دارد، به عوامل مختلفی بستگی دارد. هر فرد و هر عمل جراحی به طور متفاوتی به این تجربه واکنش نشان می‌دهد. این موارد ممکن است به عواملی مانند:

  1. اندازه برش لبیاها: اگر لابیاپلاستی به صورت گسترده‌تر یا پیچیده‌تر انجام شود، زمان بهبودی و تسکین از درد ممکن است بیشتر باشد.
  2. تکنیک لابیاپلاستی: نوع تکنیک لابیاپلاستی برای برش لابیاها در مدت زمان دوره نقاهت و کاهش درد و سوزش ادرار تاثیر دارد.
  3. نوع عمل لابیاپلاستی: دوره نقاهت لابیاپلاستی با لیزر از جراحی لابیاپلاستی کوتاه تر است.
  4. تدابیر پس از عمل: استفاده از مسکن‌ها، مراقبت‌های پس از جراحی و پیروی از توصیه‌های پزشک می‌تواند تأثیر زیادی در بهبودی و کاهش درد داشته باشد.

استفاده از داروها و پمادهای تجویز شده توسط پزشک نیز می‌تواند شدت سوزش ادرار را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

عوامل افزایش دهنده سوزش و ادرار بعد از لابیاپلاستی

عوامل مختلف می‌توانند به افزایش سوزش و درد در هنگام ادرار کردن پس از لابیاپلاستی اقدام کنند. برخی از این عوامل عبارتند از:

عدم مصرف دخانیات

پس از انجام عمل لابیاپلاستی، باید از مصرف دخانیات مانند سیگار و قلیان خودداری کنید. این موارد می‌توانند سوزش ادرار ناشی از عمل لابیاپلاستی را افزایش دهند.

کاهش مصرف قهوه و نوشیدنی حاوی کافئین

همچنین، توصیه می‌شود مصرف قهوه، چای و دیگر مواد حاوی کافئین را به حداقل محدود کنید، زیرا این مواد می‌توانند به تشدید سوزش ادرار پس از عمل لابیاپلاستی کمک کنند.

بیشتر بخوانید: ماندگاری لابیاپلاستی

پرهیز از مصرف خوراکی های شور

عدم مصرف آجیل و مواد شور نیز پس از عمل لابیاپلاستی توصیه می‌شود، زیرا حاوی نمک‌های بیشتری هستند که می‌توانند سوزش ادرار را افزایش دهند.

 همچنین، خودداری از مصرف فست فود و غذاهای چرب می‌تواند به بهبودی و کاهش سوزش ادرار کمک کند.

عدم برقراری رابطه جنسی

برای حدود ۳۰ روز بعد از عمل لابیاپلاستی، برقراری رابطه جنسی کاملاً ممنوع است، زیرا ممکن است باعث ایجاد درد در ناحیه واژن شود و همچنین احتمال سوزش ادرار را افزایش دهد. بهتر است در این دوره به استراحت کامل برسید و سپس مجدداً به فعالیت‌های روزمره خود بازگردید.

پرهیز از انجام ورزش های سنگین

همچنین، ورزشکاران باید به مدت یک الی دو ماه پس از عمل لابیاپلاستی از ورزش‌های سنگین خودداری کنند تا مشکلاتی ایجاد نشود.

بیشتر بخوانید: هزینه لابیاپلاستی در سال 1402

چند ساعت بعد از لابیاپلاستی می توانم ادرار کنم؟

پس از انجام لابیاپلاستی، زمانی که می‌توانید ادرار کنید، بستگی به عوامل مختلفی دارد از جمله نحوه جراحی، میزان تحمل شخصی، تکنک جراحی و توصیه‌های پزشک. اما به طور کلی، بسیاری از افراد می توانند از 4.5 ساعت پس از جراحی ادرار کنند.

بیشتر بخوانید: مهم ترین مراقبت های لابیاپلاستی

پزشک شما ممکن است توصیه‌های خاصی در خصوص مراقبت پس از جراحی ارائه دهد، که شامل زمان مناسب برای ادرارکردن نیز می‌شود. ممکن است توصیه شود که از بخشنده شدن اثر بی‌هویت یا داروهای مسکن استفاده کنید تا ادرارکردن برای شما آسان‌تر باشد. همچنین، نحوه مصرف داروها و مدت زمان استفاده از آنها را باید به دقت دنبال کنید.

خلاصه

پس از انجام لابیاپلاستی، ادرار کردن می‌تواند در ابتدای دوره بهبود پس از جراحی تحت تأثیر قرار گیرد. زمانی که فرد قادر به ادرارکردن می‌شود، بستگی به عوامل مختلفی دارد از جمله نوع جراحی، میزان تحمل شخصی، و توصیه‌های پزشک.

در بعضی موارد، مصرف داروهای مسکن یا بخشنده ممکن است توسط پزشک توصیه شود تا این فعل طبیعی برای فرد آسان‌تر باشد. هرچند افراد ممکن است در چند ساعت اولیه پس از جراحی قادر به ادرارکردن باشند، اما توصیه‌ها و دستورات پزشک باید با دقت رعایت شوند و در صورت بروز هر گونه مشکل یا سوال، به پزشک مراجعه شود.

دکتر پوپک یحیوی

دکتر پوپک یحیوی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی تهران اخذ مدارک تخصصی نازایی از موسسه رویان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *